Logo



   Panebože, jak dlouho ještě bude tato nešťastná země pokryta temnotou?

   Nejtemnější z nocí, stříbrné oko neřesti, toť úplněk, smutně bdí nad tichem, které konečně roztrhalo vytí vlkodlaků. Budiž prokleta krajina transylvánských Fagarašských hor. Bouřkové mraky stáhly se nad hradem Poenari a rakev v jeho sklepení se zachvěla odhalujíce dosud skrytý, krvavě rudý samet.A on vstává….on…..Dracula. Touží po krvi. Je to bytost z XIII. Století ...

A přece tomu snad je jinak. Jistě byl úplněk, v Jihlavě vyli na měsíc psi a z postele, nikoli z rakve, vstal Petr Štěpán. Pohlédl do noci a uvědomil si, že H.N.F. (Hrdinové Nové Fronty) už jako punková kapela nemají co říct. Objevují se signály naznačující vznik XIII. Století ...

V roce 1985 založili Petr Štěpán, jeho bratr Pavel a Leoš Kostelecký punkovou formaci HNF. V roce 1988 slaví obrovský úspěch. Téhož roku natáčí desku Nová Draculomania, první náznaky touhy, lačnosti po gotice a novém hudebním směru - gotickém rocku. V roce 1990 spatřuje temnotu noci(pro neznalce: „světlo světa“) XIII. Století. U jeho zrodu stojí Petr Štěpán(zpěv, kytara, klávesy), Pavel Štěpán (bicí), Petr Pavlovčík (baskytara) a Bedřich Musil (kytara).

Kam však zařadit na české hudební scéně, ke které se třináctka nerada řadí, tak ojedinělé temné seskupení? Gothic rock? Dark rock? Stříbrná magie v hudbě? Těžko může běžná hudební škatulka vystihnout plnost propracované hudby a vášeň a temnotu textů z pera tajemného Petra Štěpána. Stačí si poslechnout plačící varhany, duši leptající recitace, dokonalé piano či klávesy, výkřiky a fanfáry, mystický hlas, který se vám zařeže do žil a naplní je středověkým aroma. Pak budete vědět proč má XIII. Století tolik fanoušků nejen u nás, ale zejména v Polsku, v Itálii, Německu a Švýcarsku.

Zajímají vás kříže, smrt, bájné země i s jejich stvůrami, hvězdná znamení, magie, čarodějnické praktiky, beraní lebky, démoni, vlkodlaci a vampyrismus ve všech jeho podobách, poezie či osobnosti středověku jako jsou hrabě Dracula, Alžběta Bathoryová, Hieronymus Bosch, Nicollo Paganini, prokletí básníci, Thomas Torquemado, Markýz de Sade a temné strany veškeré existence? Ne? Pak patrně hudbu XIII. Století poslouchat nebudete. Pokud ano, pak v duši musíte třináctku znát.

Show této kapely připomínají velký sabath. V místě jejich koncertu se pohybují temné postavy vyzdobené stříbrnými pentagramy, hady, netopýry a jinou čarodějnickou havětí. XIII. Století však nejsou ani trochu vyznavači satanismu, přesto, že jejich znalosti tématu mnohdy přesahují rámec povědomí“běžného satanisty“. XIII. století koncertuje nejen u nás, ale pravidelně se účastní Gothic Castle Party v polském Bolkově, koncertují i v Itálii a ve Švýcarsku. 16.6.2001 předskakovali legendárním Slade. Hrají se špičkami světového gothic jako je Lacrimosa, The Mission, Cure, Dreadfull Shadows nebo Clan of Xymox(malá znalost těchto skupin je do jisté míry vinou novinářských analfabetů, co označí přicmrndávače gotiky jako jsou Therion nebo Theatre of Tragedy za gothic). Přesto si XIII. Století váží všech fanoušků(i těch v tričku Metallica) i když často nečekaně ruší koncerty, což mi nejednou pohnulo žlučí. Mohou si to dovolit. Jejich písně se hrají v polských i anglických gothic-klubech a mají obrovský úspěch

DISKOGRAFIE:

 AMULET - 7.7.1992 - Monitor Records - 47:40

První oficiální album. Pochválena budiž obroda středověku se vší jeho temnotou, hnilobou, hrůzou i vášní. Album na první poslech nesourodé, znepokojující a tvrdé, střídající rytmické rify a milostný šepot letní noci. Textařsky však velmi pevný základ pro děti 13.století, skvělá atmosféra, svůdné sloučení gotiky a vlkodlačího zoufalství. Silné písně jako je Justina(pozn. Dílo Markýze de Sade, sadomasochisty No.1, autora též slavného románu plného prasáren“120 dnů Sodomy“) nebo Růže a kříž jasně signalizují záměr XIII. Století, přesto že např. v písni Bytosti jsou ještě cítit pozůstatky punkové minulosti HNF.

Amulet 01. Hororový sen
02. Tělo na kříži
03. Justina
04. Amulet
05. Růže a kříž
06. Bytosti
07. Kníže temnoty
08. Oheň v kruhu
09. Demoniac
10. Transylvania


Sestava: Pert Štěpán(zpěv, sbory, kytara a klávesy), Pavel Štěpán(bicí), Petr Pavlovčík(baskytara), Bedřich Musil(kytara)


 GOTIKA - 18.7.1994 - Monitor Records - 75:52

Najdu tě Macbeth, zničíš mě Macbeth, spoutám tě provazy na loži lásky…… Stejně tak vás do prohnilé rakve podmanivé touhy připoutá celé album Gotika. Skladby jako Macbeth. Mystery Ana nebo Mistr Leonard se staly koncertovými trháky. Neuvěřitelné kouzlo hutně rockových až metalových skladeb(Hněv andělů nebo Mistr Leopard) se střídají s melancholickými opusy jako je Ten starý dům se rozpadá. Oproti Amuletu však přesto více elektronická, více propracovaná deska. Ještě temnější než Valpuržina noc, omamná svou přímočarostí textů a přímo zdrcující něha černě oděných kytarových sól. Vrcholem je předělávka Justiny do symfonické verze a Tango Salieri, které připomíná zvukovou revoluci,nesoulad, protest a samplovou techniku.Délka alba je více než znepokojující…..

Gotika 01. Gotika
02. Macbeth
03. Svatí na nebi
04. Mystery Ana
05. Ten starý dům se rozpadá
06. Blood is life(sabbating)
07. Mistr a Markétka
08. Markýza z obrazů
09. Justina(symphonic version)
10. Tango Salieri
11. Mistr Leopard
12. Hněv andělů
13. Tango Salieri(hellmix)
14. Opus pro Macbeth


Sestava: Petr Štěpán, Pavel Štěpán, Jiří Šindelka(kytara), Michal Kourek(kytara), Karolina Husáková(operní vokály)


 NOSFERATU - 1.11.1995 - Happy Music - 64:21

Ty to víš, Krysař se vrací, ty to víš, nebude sám……. A nebyl….Krysař se na křídlech XIII. Století vrátil a praštil fanoušky píšťalou po palici. Třináctka se znovu posunula o krok kupředu( a v čase dozadu). Krysař se skutečně nevrátil sám.Hned v první písni se vám Nosferatu zakousl jako zubatá do zátylku silou kytar a výmluvným svižným textem. Znáte paní Bathory(Nevěsta temnot), Thomase Torquemada(Torquemado), Belu Lugosiho či Klause Kinskiho(Antikrist,Černý měsíc)? Pak věřte, že o nich mnoho uslyšíte. Paganini coby „Upír s houslemi“ nádherně ponechává prim klávesám stejně jako až popovým nádechem protkaná, přesto však mystická, Legenda o Krysaři. Velmi silné songy jsou bezesporu Evangelium, Antikrist a Černý měsíc. Na závěr nás svou hloubkou, hřbitovní vůní a magickou démoničností rozdrtí píseň Květy zla, což je zhudebněná báseň geniálního Charlese Baudelaira. Skvěle vyvážené a tvrdé jako kameny Karpatských hradů….

Nosferatu 01. Intro
02. Nosferatu is dead
03. Nevěsta temnot
04. Antikrist
05. Evangelium
06. Svatá válka
07. Legenda o Krysaři
08. Torquemado
09. Upír s houslemi
10. Černý měsíc 11. Květy zla


Sestava: Petr a Pavel Štěpánovi, J.Šindelka, M.Kourek


 WEREWOLF - 2.12.1996 - Happy Music - 52:00

Dodnes nevím co si o tomto albu myslet. Rozhodně nejnáročnější počin XIII. Století. Nákladnost skladeb, procítěnost, velká koncentrace nástrojů, zdrcující texty s převahou lykantropie a vampirismu. Hypnotické, silné a těžké jako pralesní vzduch a přesto tak vzletné jako jiskra ze hřbitovní svíce. Syrově rockový soumrak zahalený do hávu houslí a violoncell umocněný zastřenou recitací zejm. v shakespearovském dialogu Julie umírá každou noc. Melodramatické, nejednoznačné, přinášející pokaždé jiný dojem z poslechu.Jedno je však jisté….zkontrolujete si prostor pod postelí než půjdete večer spát. Koneckonců, děti noci vám dnes krásně hraj텅

Werewolf 01. Royale Carpathia
02. Transylvanian werewolf
03. Bratrstvo vlkodlaka
04. Vampire woodoo
05. Julie umírá každou noc
06. Psycho
07. Třinácté znamení
08. Stigmata vampire

Sestava: Petr a Pavel Štěpánovi, J.Šindelka, M.Kourek + hosté:Lenka Schreiberová(hlas, recitace), M.Matějka(flétna), R.Křížanovský a M.Válek(housle), V.Kroupa(viola), P.Verner(violoncello)


 ZTRACENI V KARPATECH - 26.10.1998 - Happy Music - 41:42

Neznáte XIII. Století? Pak začněte s tímto albem.Komerčně nejsilnější, přístupné, zpěvné, jednoduché, ale přesto špičkové a opět plné tajemných znamení a holdů osobám středověkých rituálů. Učebnicově zahrané kytarové party, jasné tóny kláves, perfektní rytmus, klenot neúprosné logiky. Přineslo největší hit XIII. Století - Elizabeth(v angl.gothic klubech se hraje i 2x za večer). Není fanouška co by neznal úvodní tóny kláves Vlčí ženy. Romantická Vítr z Karpat kontrastuje se svižnou Candyman(vysloveno vždy jen dvakrát,jistota je jistota). Podobné jsou si Testament a Dům, kde tančí mrtví a na závěr nás v krvi vykoupe Elizabeth. Úderné, přímočaré album, čisté jako černá lilie s blankytně modrým pláštěm jako booklet. Poprvé ovládne klávesy krásná Ollie Ryšavá….

Ztraceni v Karpatech 01. Vampires
02. Vlčí žena
03. Vítr z Karpat
04. Candyman
05. Dům, kde tančí mrtví
06. Testament
07. Elizabeth


Sestava: Petr a Pavel Štěpánovi, J.Šindelka, M.Novák, Ollie Ryšavá





 METROPOLIS - 3.4.2000 - Happy Music - 49:14(Křest - 19.4.-Lucerna MB)

Začátek nové éry, země pokrytá temnotou a přece zde svítá gotický horizont pro nové milénium.Titulní fotka je z filmu Pražský student z roku 1919. Chlapec hledí tam, do dálky, kde je Metropolis, město hrůzy, vize budoucnosti, jak ho popsal Fritz Lang ve svém expresionistickém černobílém stejnojmenném filmu z počátku minulého století. Je to ohromující experiment s nástroji i texty, více elektroniky, vize, změna, nová epocha, ale sedí jim jako tesáky Draculy v tepně mladé krasavice.Hit Fatherland se svými fanfárami a chóry nesmí chybět na žádném koncertě.Nejsilnější a zároveň nejtěžší a též nejkontroverznější je skladba Bela Lugosi´s dead(coververze od Bauhaus).
Bela Lugosi byl americký herec původem z rumunských hor, který ztvárnil Draculu v jeho nejslavnější verzi z roku 1931. V písni ze záznamu hlasu Bela recituje báseň Havran od E.A.Poea do čehož míchá obtížně položeným hlasem text Petr Štěpán. Z písně Stonehenge dýchá keltská minulost a mistrně zahraný klavír protkává pomalou Hvězdy chtějí patřit tobě. Jistě překvapí song London after midnight, který je zpívaný anglicky!Vize nových zítřků. Zdrcující je píseň Absinth, kde se podmanivý zvuk varhan prožírá až na kost zatímco Petr Štěpán popíjející tento nápoj vzdává hold svým vidinám známých osobností jako byli P.B.Shelley a ostatní prokletí básníci, E.A.Poe, G.G.Byron či malíř Hieronymus Bosch.Překrásným závěrem je Hindenburg. Autentický záznam hlasu reportéra, který komentoval tragické ztroskotání této monstrózní vzducholodi, překrývají jen klávesy.
Strhující a rozhodně nejzajímavější album XIII. Století.

Metropolis 01. Castle Argis
02. Metropolis
03. Fatherland
04. Svátek hladových
05. Bela Lugosi´s dead
06. Stonehenge
07. Hvězdy chtějí patřit tobě
08. London after midnight
09. Absinth
10. Hindenburg


Sestava: Petr a Pavel Štěpánovi, Ollie Ryšavá, M.Soukup(exčlen spřízněných Dorian Gray)


 KARNEVAL - 4.6.2001 - As Happy - 68:56(Křest - 31.5.2001 - Futurum)

Výběr dvou nejlepších a nejstěžejnějších skladeb z každého alba. Best of gothic decade 1991-2001. Poděkování k desetileté existenci kapely + bonus v podobě písně Karneval.

Karneval 01. Karneval(bonus)
02. Justina
03. Bytosti
04. Ten starý dům se rozpadá
05. Mystery Ana
06. Upír s houslemi
07. Nosferatu is dead
08. Julie umírá každou noc
09. Vampires
10. Elizabeth
11. Fatherland
12. Hvězdy chtějí patřit tobě
13. Transylvanian werewolf(remix)


Sestava: Petr a Pavel Štěpánovi. Ollie Ryšavá, M.Soukup


 NEOFICIÁLNÍ ALBA:

Nová Draculomania 1988
Vampir songs for Agens 1991
Demoniac 1991
Heretic 1993
Black Rituál 1993
Mistr a Markétka 1994
Tančící Bélial (Bélial´s dance)1994
Legenda o Krysaři 1996
Mozart is Dead 1998
Evangeluim 1998
Bela 2000
Land of Bizarre 2000
   
 VHS:
Gothic Necronomicon 1997
Vampiric Night 1998
Archive 2000
After Midnight 2001


 Za zmínku jistě stojí i kniha Petra Štěpána:

 KNIHA NOSFERATU - VAMPÍRSKÁ BIBLE - 15.6.1998

Kniha připsána již zmíněnému herci Belovi Lugosimu, který se prý tak ztotožnil se svou rolí Draculy, že někteří vampyrologové(ano, i to je profese)se začali domnívat, že byl upírem skutečným. V knize najdete vše co potřebujete vědět o upírech, okultních řádech jako je Zlatý úsvit jehož členem byl i Abraham Stoker, autor Draculy, o magických evokacích vampýrských bytostí, lykantropii, stříbrné magii upíry hojně využívané a účinné návody jak se proti tomuto bránit. Kniha plná napětí, temnoty, vůně hlíny čerstvých hrobů, krve, upírů a jiných atributů noci. Kniha plná temné strany života. Stejná jako je duše XIII. Století.

Úplněk se rozplývá, nemilosrdně vražděn denním světlem a v dálce se ztrácí vytí vlkodlaků.Zavrzalo víko od rakve ve sklepení hradu Poenari a z našeho dohledu se ztratil rudý samet. A on uléhá aby nabral sílu pro další noc plnou hladové touhy po krvi……
Naše touha po krvi budiž částečně uspokojena tonouce v hudbě, kterou nám přináší vášeň XIII. Století .....


My_death